Kunst op de vloer
Een bescheiden kunstwerk, dat wilde de toenmalige directeur Henk de Groof aanvankelijk voor de nieuwbouw van de Sint Willibrordusschool.  Het werd iets meer............
Het vloeroppervlak van de school is een groot kunstwerk.
Herman Lamers ontwierp de linoleum vloeren van nagenoeg alle ruimten. Een uniek kunstwerk, dat niet alleen mooi is maar ook functioneel.
De ontwerpen van Herman Lamers zijn vaak letterlijk en figuurlijk dubbelzinnig.
De kleuren en de thema's van de vloeren passen bij de kinderen die de ruimten gebruiken en maken het gebouw overzichtelijk en vertrouwd


Onderbouw
Beginnend in de onderbouw zijn de vloeren van grote eenvoud.
Hier sluiten de primaire kleuren en de eenvoudige vormen aan bij de belevingswereld van de kinderen uit groep 1 en 2. Prachtig is de rood met gele eend : 'wat-komt-er-uit-een-ei' .
De vloer ligt in de gemeenschappelijke ruimte.
De speelse amoebe-achtige figuren in  groep 3 vormen de overgang naar de organische wereld van de bovenbouw.
De gymzaal is voorzien van gekleurde stippen.
Hierdoor wordt de vloer als vanzelf onderdeel van de oefeningen en het spel in deze ruimte.
Zo komen de eieren van de kleuterklassen letterlijk uit in de hal.
Naast de gymzaal begint de hal met een grillige lijn met rode stippen als een ketting met kralen.
Dit kralensnoer leidt naar de gemeenschappelijke ruimte en vormt zo letterlijk en figuurlijk de overgang naar de wereld van de bovenbouw.
Middenbouw
De gang van kralensnoer leidt naar de gemeenschappelijke ruimte waar een school vissen de blauwe vloer bevolkt.
Van hieruit loopt een gang met blaadjes als een ruggengraat naar de lokalen van groep 4 en 5 waar in bijzonder kleuren , eenvoudige en harmonieuze vormen zijn gelegd als vlinders, bloemen en blaadjes.
Vanaf de middenbouw komt het getal van de groep terug in de vloer.
Zo heeft groep 4 bijvoorbeeld vier blaadjes en cirkels.  
Op de begane grond, waar de onder- en middenbouw huizen, is het thema natuur.
De kleuren zijn fris en helder
Bovenbouw
De onderwerpen op de bovenverdieping zijn gecompliceerder en symbolisch van aard.
Het kleurgebruik is hier meer ingetogen dan op de begane grond.
Op de eerste verdieping bevinden zich de lokalen voor de groep 6,7en 8 .
De slang met een kop aan beide kanten, drie hagedissen in hun octogoon .
Prachtig is het lokaal van de hoogste groep, waarin de docent precies tussen twee gespreide handen komt te staan, terwijl de leerlingen op een kunstmatige bloem zitten.
Een mooi beeld van de schepper en zijn schepping.
De kunstenaar heeft als model zijn eigen handen gebruikt, waardoor het eigenlijk ook zijn handtekening is.
Ook hier komt in alle lokalen het getal van de groep terug in de vloer. De vloer van groep zeven heeft ook zeven kronkels.

Gemeenschappelijke ruimten
Gele vissen scholen samen op de blauwe vloer van de verzamelruimte en wanneer je de reuzenvoetstappen op de gang tussen de lokalen van de bovenbouw volgt, kom je jezelf voor groep acht tegen.
Op de gang van de bovenbouw liggen de voetstappen van een reus met minsten schoenmaat 65 en achtervolgen twee honden in een eeuwigdurende jacht twee wegrennende hazen. 
In halletjes vinden we het eeuwigheidtekens en een wit kristal in de lerarenkamer.
Het resultaat is een totaalkunstwerk dat vorm geeft aan de identiteit van de school.
"Door kunst tot een deel van de leefwereld van onze kinderen te maken, geven we ze iets heel wezenlijks mee."
 

Herman Lamers
"De vloer is hier nadrukkelijk aanwezig, maar tegelijkertijd zo vanzelfsprekend dat je bij andere scholen geneigd bent te denken: ik mis hier iets."